Taste

Česko v nouzovém režimu. Jak reagovat na aktuální situaci?

Poradíme vám, jak reagovat na současnou situaci.

Poslední dny a týdny jsou náročné pro všechny. To ale neznamená, že by bylo na místě hodit rukavice do ringu a odevzdaně čekat, co se bude dít. Pokud se vašemu podnikání v důsledku vládních opatření nedaří, je třeba zatnout zuby a hledat možnosti, jak situaci obrátit ve svůj prospěch. A my vám s tím rádi pomůžeme.

Život se přesunul na internet. Využijte toho

Bezpečnostní opatření zavřela většinu kamenných obchodů, restaurací, sportovišť i kulturních institucí. Kroky, jejichž cílem je chránit zdraví občanů České republiky, v kombinaci s karanténou způsobily, že lidé v těchto dnech tráví na internetu mnohem více času, než je běžné.

Čas si krátí sledováním filmů a seriálů na streamovacích službách, přehráváním videí na YouTube, čtením zpráv na online zpravodajských portálech, komunikací na sociálních sítích nebo bloumáním po e-shopech. Ty nyní, protože se na ně omezení nevztahují, převzaly roli kamenných obchodů.

Češi v důsledku bezpečnostních opatření tráví mnohem více času online.

Vlivem okolností do internetových obchodů zamířila i „nová“ skupina zákazníků – lidé, kteří v běžném režimu preferují kamenné obchody a na internetu nenakupují vůbec nebo jen velmi zřídka. I když je pro ně online nakupování nové, je pravděpodobné, že pokud budou s průběhem nákupu spokojeni, v budoucnu ho zopakují.

Přizpůsobte se situaci a reagujte pružně

Zásah dobře zacílené online reklamy může být v těchto dnech vyšší než kdy jindy. Toho byste měli využít. Máte produkt, který by zákazníky v této době mohl zajímat? Zaměřte se na něj. Existuje způsob, jak vaše offline aktivity přesunout, byť jen částečně, na internet? Udělejte to. Neodpovídají vaše aktuální kampaně současné situaci? Změňte je.

Snažte se reagovat pružně a místo opatrného vyčkávání hledejte cesty, jak efektivně oslovit potenciální zákazníky. Mrkněte, jak na snížení tržeb reagoval marketingový tým e-shopu Sportobchod.cz. Nárůst lidí, kteří tráví čas doma, rychle reflektoval i zbožový srovnávač Heureka.cz, který pro ně vytvořil speciální kategorii.

Podívejte se na TOP 5 produktů podle Heureka.cz.

Řada firem i dnes roste

Zatímco většina kamenných obchodů zaznamenala strmý pád tržeb, většina e-shopů s relevantním sortimentem zůstává i nadále v plném provozu. A některé dokonce zaznamenávají rekordní výsledky. Lidé na internetu nakupují především elektroniku (šicí stroje, mrazničky, domácí pekárny, ale také notebooky nebo monitory), léky a vitamíny, ochranné a dezinfekční pomůcky, hračky pro děti nebo krmivo pro zvířata.

Zájem o některé kategorie v e-shopu MALL.CZ vzrostl o stovky procent.

V důsledku toho, že se Češi uzavřeli doma, vzrostl zájem o počítačové hry, papírové knihy i e-booky nebo online vzdělávací kurzy. Ti, kteří myslí na udržení kondice, nakupují sportovní náčiní, jako jsou činky nebo běžecké pásy. Rekordní čísla ale hlásí i prodejci erotických pomůcek. Speciální kategorii pak představují online supermarkety, které v posledních týdnech čelí obrovskému náporu objednávek.

Atraktivním segmentem jsou také hobby produkty usnadňující práce kolem domu a na zahradě. Až dojde ke zmírnění současných opatření, lze očekávat, že se lidé hromadně rozjedou na chaty a chalupy, kde letos – i kvůli cestovním omezením – stráví více času než obvykle. Obecně je ale třeba počítat s tím, že lidé budou s nákupy opatrnější, a proto jim musíte dát pádné argumenty, proč by měli chtít právě váš produkt.

Co lidé během nouzového režimu nejčastěji vyhledávají na Heureka.cz?

Věnujete se některému ze zmíněných segmentů, ale nárůst objednávek jste zatím nezaznamenali? Možná je na čase operativně změnit marketingovou strategii a najít způsob, jak posílit propagaci produktů, které by mohly zákazníky v těchto dnech zajímat. Máte-li k dispozici data, z nichž lze vysledovat zákaznické chování, určitě je zohledněte.

Nečekejte s rukama v klíně

Minulé zkušenosti mnoha firem ukazují, že rozhodnutí sesekat v krizi výdaje na marketing je krátkozraké. Nejenže ten, kdo marketingové aktivity a kampaně v komplikované době úplně utlumí, přijde o zákaznická data za dané období, ale také se mu bude hůře naskakovat zpět do rozjetého vlaku, až se nouzová opatření přeženou. Ve chvíli, kdy k tomu dojde, bude platit, že štěstí přeje připraveným.

Profesor marketingu Mark Ritson marketérům doporučuje, aby uvažovali dopředu.

Místo rezignace je na místě „sešikovat“ interní zdroje a vrhnout se do restrukturalizace marketingu. Té by měla předcházet důkladná analýza všech možností, z níž vyplyne, jaké kanály budou v této chvíli nejefektivnější a na které můžete, alespoň dočasně, zapomenout. Tak zjistíte, kde můžete ušetřit, a tyto prostředky využít smysluplněji.

Snažte se na své podnikání podívat očima stávajících i potenciálních zákazníků a zohlednit jejich aktuální potřeby. A to i za cenu toho, že stávající business model obrátíte vzhůru nohama. Pokud kampaně úplně vypnete, může se totiž stát, že klienty, kteří se k vám dosud vraceli, přesným zacílením zasáhne konkurence.

Proto se zákazníky buďte v kontaktu a dejte jim najevo, že s vámi mohou počítat. A že vás těší, že můžete počítat s nimi. Můžete jim rozeslat newsletter, vyzvat je k diskuzi na sociálních sítích, vymyslet pro ně speciální akci nebo pro ně napsat tematický příspěvek na firemním blogu. Zásadní je, abyste s komunitou svých příznivců nepřestali komunikovat.

Ani v náročných chvílích nepřestávejte komunikovat se svými zákazníky.

Váháte, jak postupovat? Poradíme vám

Lámete si hlavu s tím, jaká taktika teď bude pro vaše podnikání nejlepší? Naši specialisté vám pomohou najít správný směr a identifikovat nové příležitosti. Zanalyzujeme, jak si váš business stojí, a společně vytvoříme projektový a marketingový plán. S ohledem na okolnosti upravíme váš rozpočet na marketingové aktivity tak, aby vám i menší investice doručovaly zajímavé výsledky. A případně zkombinujeme různé marketingové kanály tak, aby vytvořily funkční a smysluplný celek.

Během pár dnů pro vás navrhneme a spustíme kampaň v systémech PPC, RTB nebo na sociálních sítích. Poradíme vám, jak v této době komunikovat s fanoušky na Facebooku, Instagramu či LinkedInu, nebo rovnou připravíme příspěvky šité na míru vaší cílové skupině i situaci. Naše analytické oddělení důkladně prozkoumá vaši cílovou skupinu a její chování, zatímco SEO specialisté zoptimalizují ty stránky vašeho webu, na které nyní potřebujete přivést návštěvníky.

Zapomínat byste neměli ani na kvalitní obsah. Navrhneme pro vás komunikační strategii, upravíme texty na webu, napíšeme článek do firemního magazínu, pomůžeme vám s interní komunikací nebo otextujeme banner tak, aby na něj chtěl kliknout každý. Textové výstupy doplníme vlastními fotografiemi, atraktivními infografikami nebo videoobsahem.

Zkrátka zajistíme, aby o vás potenciální zákazníci i v této době věděli.

Kontaktní formulář